Tæt samarbejde giver robuste forsyningskæder
Forsyningskæder i dag er komplekse, omfattende og påvirkes konstant af udviklingen i det globale samfund. Logistiksektoren er essentiel for vores adgang til varer, og her spiller chaufføren en central rolle.
”Én mand, én bil. Det er sådan, jeg arbejder,” fortæller selvstændig vognmand Michael Rytter. En enkelt dag i hans selskab er alt, der kræves for at forstå alle led i forsyningskæden. Så er du ude over kassetænkning og forstår, hvordan alt er forbundet, og at gode personlige relationer er alfa og omega i et professionelt partnerskab.
”Jeg kommer ud til næsten de samme kunder hver dag. De ved, at det er mig, der kommer, og vi har et godt forhold til hinanden” fortæller Michael Rytter. ”Jeg sætter kunderne i første række – de har mit nummer, og jeg har deres.”
En sjælden fortrolighed
Klokken er 03:45, og der er endnu nogle timer, til den første solstråle rammer hans blå lastbil, men Michaels arbejdsdag er startet. En af kunderne på hans daglige rute er den lokale Koldingvirksomhed Nowocoat, en farve- og lakfabrik, der producerer træbeskyttelse og tagmaling. Deres kunder er blandt andet byggemarkeder og byggepladser, som ikke er de mest fleksible modtagere. Derfor har logistikvirksomheden DACHSER, som Michael Rytter samarbejder med, udviklet et DIY-koncept, så her er man vant til de behov, som byggemarkederne har. Logistik Manager hos Nowocoat Jesper Juhl har daglig kontakt med Michael, og han er en af dem, der har hans nummer indkodet i sine kontakter på mobiltelefonen.
”Jo mere, vi kan holde på chaufførerne, så kunderne kan genkende dem, jo bedre. Derfor arbejder vi for at skabe langvarige samarbejder med vognmændene, for det er virkelig et plus for alle parter.”
Customer Service Manager Anette Søgaard hos DACHSER
”Der er en tryghed i, at det er den samme, der kommer. Hvis der for eksempel er noget, der ser unaturligt ud i forhold til en booking, opsnapper Michael det. Han er en chauffør, der ved noget om kundeservice,” fortæller Logistik Manager Jesper Juhl. ”Det er ikke så tit, vi har behov for at ringe til Michael, men det er en kæmpe fordel, at vi har muligheden.”
Efterspørgslen på Nowocoats produkter er i høj grad afhængige af vejret, så Jesper Juhl kan af og til have brug for, at Rytter udskyder afhentning eller tager en ekstra tur forbi dem. ”Vores volumener er meget sæsonbetonede. Hvis vi lige pludselig får en ordre ind, skal vi kunne reagere, og hvis der sker noget undervejs i transporten, er det vigtigt, at vores transportør formår at rette fejlen og være løsningsorienteret. Den fleksibilitet er vigtig for os.”
Satser på langvarige samarbejder
Undervejs i samtalen med Jesper Juhl ankommer Michael Rytter som vanligt og bakker til med sin lastbil. Han har samarbejdet med DACHSER Denmarks filial i Kolding i 17 år, og bilen bærer DACHSERs blå-gule logo. Han arbejder mange timer om dagen, så han forstår godt, at hans fag ikke er det mest attraktive blandt unge i Danmark. Alligevel elsker han det. Han er modgiften til pessimisme, 60 år men føler sig som en på 25, og så er han ikke så bange for forandringer, for de er jo ofte til det bedre.
”Vi oplever, at genkendelsen betyder en hel del for kunderne, men det er også Michaels person, der gør det.” Customer Service Manager Anette Søgaard hos DACHSER kender ”Rytter” godt, og at pleje de langvarige relationer med chauffører, selvstændige vognmænd og kunder er generelt noget, man har fokus på hos logistikleverandøren. ”Jo mere, vi kan holde på chaufførerne, så kunderne kan genkende dem, jo bedre. Derfor arbejder vi for at skabe langvarige samarbejder med vognmændene, for det er virkelig et plus for alle parter.”