Tilbage
climate

”Sol, skyer og regn – vi har det hele”

Transportbranchen er foranderlig. Forsyningskæderne bliver mere og mere komplicerede, og mangel på arbejdskraft og geopolitiske ændringer kan skabe udfordringer for transporten af essentielle varer til vores samfund. Men hvad siger chaufførerne selv? I vores artikelserie om chaufførmangel stiller vi skarpt på dem, der sørger for vores forsyninger.

Calle Sørensen tilbagelægger omtrent 300 kilometer af Sønderjylland i sin blå og gule lastbil hver dag.
Calle Sørensen tilbagelægger omtrent 300 kilometer af Sønderjylland i sin blå og gule lastbil hver dag.

Calle Sørensen sidder i sin lastbil. Luftige skyer stænker himlen, solstrålerne glimter på havets krusede overflade, og uden for hans forrude møder det sandstranden i bølgende bevægelser. Det er midt på dagen, og vi er et stykke uden for Aabenraa. Hvis han er hurtig, kan Calle nå at holde frokostpause nede ved vandet. Det lyder måske som et paradoks, men det er netop udsigten, han elsker højest ved sit arbejde i det sønderjyske vejnet.

”Jeg elsker at komme ud at se naturen og snakke med folk. Jeg plejer at sige, at jeg har verdens bedste kunder – der er aldrig nogen sure miner, når jeg er forbi,” fortæller Calle Sørensen.

Ligger det i generne?

Måske. Calle Sørensen er i hvert fald ”opvokset med ting, der brummer” på et landbrug, hvor han købte og renoverede sin første traktor som 10-årig – så chaufførfaget har altid ligget i kortene.

”Man må ikke have ondt i maven over at gå på arbejde – det dør man af,” siger Calle. Han har selv kæmpet med stress og depression og ved, hvor vigtigt det er, at man passer på sig selv. ”Jeg kan godt lide at have noget at lave, men det skal være inden for rimelighedens grænser. Har man for meget at lave, løber man bare rundt om sig selv og når i sidste ende meget mindre. Hvis man derimod har tilpas meget at lave, kan man gøre tingene grundigt og rigtigt i første omgang og nå meget mere.”

"Branchens holdninger til arbejdet som chauffør skal ændres. Jeg går meget op i min familie, men det er svært at få hverdagen til at hænge sammen i en familie med småbørn."

Calle har arbejdet hos vognmand Jørn Schmidt i et par år, der samarbejder med DACHSER Denmark, og i den tid har han kørt for DACHSER Denmarks filial i Kolding. Hver dag tilbagelægger han omtrent 300 kilometer af Sønderjylland i sin blå og gule lastbil, og hans daglige ruter tæller omkring 20 stop. DACHSERs systemer genererer et forslag til hans rute, som han så selv tilpasser ud fra sit lokale kendskab og indsigt i kundens leveringsforhold. Det er ikke alle steder, man kan komme ind på alle tidspunkter, så her er chaufførens viden essentiel.

”Jeg elsker området fra Rødekro ned til Padborg, hvor jeg kører. Jeg kender mine kunder, de kender mig, og de ved, at jeg giver dem besked, hvis der er skader på godset. Tilliden er dermed intakt.”

Det er netop udsigten, Calle Sørensen elsker højest ved sit arbejde i det sønderjyske vejnet.
Det er netop udsigten, Calle Sørensen elsker højest ved sit arbejde i det sønderjyske vejnet.

Hvordan kommer vi krisen til livs?

Ifølge Calle skal der strammes op, hvis chaufførmanglen skal afhjælpes, og man skal kunne tiltrække ny arbejdskraft til hans fag.

”Branchens holdninger til arbejdet som chauffør skal ændres. Jeg går meget op i min familie, men det er svært at få hverdagen til at hænge sammen i en familie med småbørn. Det kræver en tålmodig part derhjemme, som har mulighed for at klare tingene. Der er grundlæggende to typer af chauffører: dem, der gerne vil ud, og dem, der gerne vil være hjemme. For at imødekomme begge typer skal arbejdsdagene kortes,” fastslår Calle Sørensen.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic