Opdatering om EU's importkontrolsystem ICS2
Fra den 4. december vil house-filer i havstrømmen begynde at indsende summariske indpassageangivelser i det nye importkontrolsystem, ICS2.
Virksomheder, der transporterer varer med fly, skib, vej og jernbane, skal indsende summariske indpassageangivelser (ENS-angivelser) for det nye importkontrolsystem, ICS2. Implementeringen af det nye system har været i gang i flere forskellige faser. For luftfragt har ICS2 været i drift siden 1. marts 2023. Nedenfor finder du mere information om de næste trin i implementeringen, som nu også gælder varer, der sendes til søs.
Overordnet tidsplan for tilslutningen til ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport:
- Fly: der skal allerede indsendes oplysninger i ICS2.
- Rederier: begyndte at indsende master-transportoplysninger i ICS2 den 3. juni 2024. Det var muligt at søge om forlængelse senest den 4. december 2024.
- Søfragt house-filer: 4. december 2024, eller hvis du ansøger om og får godkendt forlængelse senest den 1. april 2025.
- Vej og jernbane: 1. april 2025, eller hvis du ansøger om og får godkendt forlængelse senest den 1. september 2025.
Kilde: Toldstyrelsen
Hvad gør DACHSER?
For at sikre, at indberetningen under ISC2 udføres inden for den fastsatte frist på 24 timer før lastning af skibet, og for at opfylde de høje datakrav vil DACHSER varetage ICS2-indberetningsprocessen, har vi i de seneste måneder opdateret vores it-systemer.
Hvordan forbereder man sig til ICS2?
Vellykket indsendelse af ICS2-applikationen afhænger af fuldstændigheden og kvaliteten af de nødvendige data. Er datakvaliteten ikke god nok, kan det føre til afviste ansøgninger, tilbageholdte varer, forsinkelser eller endda bøder. Vi beder dig derfor om at sørge for, at de informationer, vi får fra dig, er fyldestgørende og korrekte:
Eksportører uden for EUUdover de data, der allerede er angivet i standardleveringsprocessen, er følgende oplysninger vigtige for indsendelsesprocessen:
- Faktisk afsender (fuldt navn, adresse, telefonnummer og e-mail)
- Faktisk modtager (fuldt navn, adresse, telefonnummer og e-mail)
- Sælger og køber (fuldt navn og adresse)
- Modtagerens EORI-nummer (hvis placeret i EU) eller momsnummer (hvis placeret i Schweiz eller Norge). Hvis du ikke kender EORI- eller momsnummeret, bedes du kontakte din modtager.
Handelsfakturaen eller andre forsendelsesdokumenter skal også indeholde følgende oplysninger for hver forsendelse:
- 6-cifret HS-kode
- En fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af varerne
- Kolli, vægt og antal
Med disse retningslinjer kan vi sammen sikre, at vi overholder de nye regler og opretholder en jævn varestrøm på tværs af grænser. Yderligere oplysninger kan også findes på Europa-Kommissionens hjemmeside eller på Toldstyrelses hjemmeside.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte din lokale DACHSER-kontaktperson.