Netværkets motor

I DACHSERs omfattende logistiknetværk er tre Eurohubs hjørnestenene i virksomhedens struktur. Som centrale knudepunkter samler, sorterer og organiserer de varer, før de sendes videre til deres destinationer. Ved at optimere transportprocesserne bidrager Eurohubs til hurtigere levering, større fleksibilitet og øget pålidelighed i forsyningskæden, selv over store afstande.

DACHSERs Eurohubs er hjørnestenene i logistikvirksomhedens netværk.
DACHSERs Eurohubs er hjørnestenene i logistikvirksomhedens netværk.

DACHSERs lastbiler er på vej til destinationer i hele Europa – døgnet rundt. Puls og tempo styres af tre såkaldte Eurohubs: Überherrn i Tyskland, Bratislava i Slovakiet og Clermont-Ferrand i Frankrig. I disse knudepunkter samler DACHSER sendinger til alle europæiske destinationer, hvor der ikke er nogen direkte linje. Hver aften er der hektisk aktivitet både på kontoret og i terminalen, med varer, der kommer og går hele tiden. Aktiviteten i disse europæiske knudepunkter handler primært om at forsyne hele det europæiske netværk:

"Eurohubs er nonprofitcentre uden en egen kundebase. Deres eneste formål er at forbinde alle europæiske filialer ved hjælp af en omfattende transportplan,” forklarer Jens Lengefeld, Head of Cargoplus, Hub & Traffic Organization hos DACHSER. Han tilføjer, at dette gør det muligt for DACHSER at tilbyde merværdi til sine europæiske kunder ved at give dem mulighed for hurtigt at nå enhver destination i Europa, uanset hvor de befinder sig. Afstanden afgør, om leveringerne sker inden for 24, 48 eller 72 timer.

Rygraden i det europæiske netværk

For at levere god kvalitet, service og ansvar er effektiv drift og planlægning i logistiknetværket afgørende. Målet er at samle sendinger smartere for bedre at forbinde Eurohubs, udvide dem og dække flere europæiske områder. Det vil bidrage til en mere effektiv udnyttelse af kapaciteten, hvilket vil forbedre både lønsomheden og optimere brugen af ressourcer.

”Vi hjælper filialer, der har få direkte ruter, ved at tilbyde en transportplan, der er nøje planlagt. Det giver dem mulighed for at tilbyde deres kunder alle eksportdestinationer,” siger Jens Lengefeld.

Überherrn blev den første Eurohub i DACHSERs netværk i 2002. Med sin placering ved den fransk-tyske grænse blev den hurtigt til et vigtigt knudepunkt for det europæiske marked. I 2011 blev mulighederne i Østeuropa udvidet, da en ny Eurohub blev oprettet i Bratislava. Samme år blev der også åbnet en Eurohub i Clermont-Ferrand, hvilket gjorde det muligt for DACHSER at realisere strategien om at skabe omfattende europæisk dækning med garanterede transittider ved hjælp af tre Eurohubs: "De tre Eurohubs, der er styret fra centralt hold, er rygraden i det europæiske logistiknetværk," siger Lengefeld.

DACHSERs europæiske netværk styrkes af de cirka 2.400 nationale og 1.500 internationale direkte linjer mellem DACHSERs filialer – en styrke, der forstærkes af netværkets opbygning med Eurohubs, som forbinder de forskellige regioner i Europa og gør netværket endnu mere effektivt. ”Vi hjælper filialer, der har få direkte ruter, ved at tilbyde en transportplan, der er nøje planlagt. Det giver dem mulighed for at tilbyde deres kunder alle eksportdestinationer,” siger Lengefeld og tilføjer, at udvidelsen af Clermont-Ferrands portefølje til at omfatte for eksempel import- og eksporttransporter løftede den franske Eurohub til et knudepunkt for hele Europa.

DACHSERs Eurohubs styres centralt og er rygraden i det europæiske logistiknetværk.
DACHSERs Eurohubs styres centralt og er rygraden i det europæiske logistiknetværk.

Et koncept, der effektiviserer sparer omkostninger

Lengefeld fortæller, hvordan de forskellige spillere i netværket altid skal forsøge at se det store billede og have mindre fokus på deres egne placeringer. Som nonprofitcentre vil Eurohubs betjene hele netværket og levere det høje kvalitetsniveau, som dette kræver. Det er en fordel for kunderne – ikke kun i form af den pålidelighed, det giver, men også fordi de kan spare penge på egne regionale lagre. Med Eurohubs kan de levere til flere lande med faste transittider.

"Netværket kan regne med, at Eurohubs altid holder tingene i gang hurtigt og effektivt og altid med de samme høje kvalitetsstandarder," konkluderer Lengenfeld.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic