Idéer, der former fremtiden
I 2014 lancerede DACHSER sit strategiske fokusprogram, Idea2net. Konceptet bygger på den overbevisning, at ægte innovation opstår, når alle medarbejdere involveres i idé- og innovationsprocessen. Formålet er at fremme en kultur, hvor hver medarbejders indsigt og kreativitet betragtes som et seriøst bidrag til virksomhedens vækst – og det skaber værdi for virksomheden, medarbejderne og kunderne.

Innovationer er som inspirerede øjeblikke – de opstår ikke ud af ingenting. De har derimod brug for frugtbar jord, som de kan udvikle sig og modnes i. Det er en proces, der ikke sker fra den ene dag til den anden, men som kræver tålmodighed og gunstige vækstbetingelser. I 2024 kunne DACHSER fejre ti år med Idea2net, en intern digital platform, hvor medarbejdere kan indsende idéer – et årti som har været præget af innovation og fremskridt.
Det, der begyndte som et initiativ til at strukturere innovationsprocesser og inddrage medarbejderne i idégenerering på en mere fokuseret måde, har udviklet sig til en integreret del af DACHSERs virksomhedsstrategi. "Mod til at innovere er en af vores kerneværdier – og innovation er fundamentet for vores virksomheds kommercielle succes og langsigtede overlevelse," fortæller DACHSERs CEO, Burkhard Eling.
Det er her, Idea2net kommer ind i billedet – som en holistisk platform, hvor DACHSER indsamler og strukturerer idéer fra hele sit netværk og udvikler dem til håndgribelige projekter. "Det er sjældent enkeltstående idéer, der driver os fremad. Det er snarere, når vi samler og deler viden i vores netværk, at innovationen opstår," tilføjer Chief Development Officer (CDO) Stefan Hohm.
På vej mod fremtidens løsninger
"Innovation kræver, at vi er modige og fleksible, samtidig med at vi fokuserer på at levere merværdi til vores kunder," fortsætter Burkhard Eling. Derfor mener han, at det er vigtigt at betragte innovation som en proces, der drives af ledelsen, men som samtidig er solidt forankret i virksomhedens fundament, nemlig medarbejderne ude i de enkelte afdelinger.
"Det, der imponerer mig gang på gang, er den innovative ånd, der præger vores DACHSER-kultur. Den måde, vores medarbejdere bidrager med deres idéer på, gør det muligt for os at finde nye, ofte overraskende tilgange, der driver vores virksomhed fremad."
"Innovation kræver, at vi er modige og fleksible, samtidig med at vi fokuserer på at levere merværdi til vores kunder," fortæller DACHSERs CEO, Burkhard Eling.
En vigtig del af Idea2nets succes bunder i, at programmet er med til at sikre, at de idéer, der indsamles fra medarbejdernes daglige erfaringer, tilpasses virksomhedens strategiske mål. "De mange forslag og erfaringsbaserede koncepter, der dukker op lokalt i vores afdelinger, er en værdifuld kilde til innovation – nogle endda med globale implikationer," uddyber Stefan Hohm.
DACHSER har udstukket en klar kurs for sig selv. Den overordnede tanke bag Idea2net er ikke blot at indsamle idéer, men også at omsætte dem til konkrete projekter, hvor det er muligt. De enkelte idéer matches systematisk med andre i klynger, som leder videre til udvikling af løsninger, der rent faktisk kan omsættes i praksis og skabe en konkret værdi i netværket. Der er tale om løsninger som nye digitaliseringsværktøjer såvel som en lang række mindre procesoptimeringer, der øger effektiviteten.

Fremskridt i den daglige logistik
Alt dette har stor indflydelse på de daglige logistikaktiviteter. Takket være et Idea2net-projekt om telematik har 8.500 af DACHSERs veksellad er blevet udstyret med IoT-enheder, som gør det muligt at spore de fleste langturstransporter i realtid og beregne en anslået ankomsttid for dem.
Gennem projektet City Distribution har DACHSER til dato udbredt emissionsfri levering til centrum af 16 større europæiske byer, og yderligere otte forventes at blive tilføjet inden udgangen af 2025.
"Vi er spændte på at se, hvor Idea2net ellers vil føre os hen," siger Burkhard Eling afslutningsvis. "Én ting er helt sikker: Vi har sat kursen mod innovation – og det er en kurs, DACHSER er fast besluttet på at holde."