Familieforetagendet – når langsigtet planlægning møder innovation

Helt siden den spæde start i 1930 har DACHSER – som en familieejet transport- og logistikvirksomhed – været bygget på et langsigtet perspektiv på tværs af generationer. Det, vi gør i dag, gavner den næste generation, og det, vi høster i dag, blev sået af tidligere generationer. Det er et perspektiv, der skaber en stærk drivkraft. Men hvordan kan denne drivkraft bevæge virksomheden med den rigtige hastighed og i en verden i evig udvikling?

DACHSERs langsigtede mission er at skabe verdens mest intelligente kombination og integration af logistiknetværkstjenester, hvor vi optimerer logistikbalancen for vores kunder.
DACHSERs langsigtede mission er at skabe verdens mest intelligente kombination og integration af logistiknetværkstjenester, hvor vi optimerer logistikbalancen for vores kunder.

For en transport- og logistikvirksomhed i et ustabilt, komplekst miljø handler det ikke kun om at opdage og reagere på forandringer, men om aktivt at vende dem til at være en fordel for kunderne. Hos DACHSER har vi den langsigtede mission at skabe verdens mest intelligente kombination og integration af logistiknetværkstjenester, hvor vi optimerer logistikbalancen for vores kunder. Denne mission bygger på tre hovedsøjler.

Familievirksomhedens iboende interesse i at tænke langsigtet – fra generation til generation

DACHSER har altid haft et klart fokus på sin forretningsmodel og har udviklet og implementeret den globalt i generationer. En forudsætning for denne vækst er klar og ensartet styring, som ikke kun holder familievirksomheden sammen, men som også skaber en klar retning.

”Det, at vi er en familieejet virksomhed, giver roen og friheden til at lægge langsigtede strategier,” udtaler Peter Hut, Country Manager for DACHSER Denmark.

Frem for alt ligger styrken i virksomhedens netværk af mennesker, der deler en passion for logistik. Dette gælder på alle niveauer – fra ledelse til praktikanter, fra administrativt personale til logistikoperatører og chauffører.

Ved at være opmærksom på, hvad både kunder og medarbejdere udtrykker, kan virksomheden forstå individuelle behov og samarbejde med dem om at udvikle den bedste fremtidige løsning. Hvilket leder os videre til punkt 2.

DACHSERs innovative ånd resulterer i automatiserings- og digitaliseringsprojekter som @ILO, der øger effektiviteten.
DACHSERs innovative ånd resulterer i automatiserings- og digitaliseringsprojekter som @ILO, der øger effektiviteten.

Iværksætteri og modet til at være innovativ: DNA i en familievirksomhed

“Iværksætteri og modet til at være innovativ” er en del af DACHSERs værdier. I en verden i hastig forandring er innovation en hjørnesten i at opretholde konkurrenceevnen, og det bliver nødvendigt at gribe enhver mulighed for en virksomheds fremtidige udvikling. Gennem et strategisk innovationsprogram, der blev indledt for ti år siden, kan daglige frustrationer omdannes til muligheder, hvilket fører til levedygtig optimering.

Innovation kan afspejles i store og små resultater. Fra implementering af sporingsenheder til sporing i realtid og mere nøjagtige ankomsttider til de daglige samtaler mellem medarbejdere og kunder, hvor problemerne løses og transporten optimeres. Her er kundeserviceafdelingen et vigtigt aspekt, da de, som virksomhedens kontroltårn altid har en finger på pulsen og er placeret lokalt med overblik over hele transportprocessen.

Evnen til at skabe netværk – og konstant innovere indefra

Stykgodslogistik er DACHSERs rygrad og kernekompetence, som naturligvis spiller en central rolle i udviklingen af virksomheden. DACHSERs vækst visualiseres gennem virksomhedens mere end 11.000 lastbiler, der kører på vejene i Europa. Men udviklingen sker ikke ved at øge volumener for enhver pris, men ved værdidrevet vækst. I de senere år har virksomheden gennemført strategiske opkøb og etableret joint ventures for at styrke netværket globalt.

Efter de nylige opkøb af Brummer, Frigoscandia og Müller har DACHSER ca. 38.000 medarbejdere på mere end 400 lokationer over hele verden og er repræsenteret med egne selskaber i 43 lande.

Hvordan afspejles disse familieværdier i de lokale organisationer rundtomkring i netværket? Og hvad betyder det for kunden?

Peter Hut, Country Manager for DACHSER Denmark.
Peter Hut, Country Manager for DACHSER Denmark.

Lokal tilstedeværelse i Danmark

Styrken ved DACHSERs globale netværk er den lokale ekspertise, der er repræsenteret i hver filial. I Danmark sidder der eksperter i operationelle spørgsmål, kundeservice og salg i København, Kolding og Aalborg med fokus både på det europæiske vejtransportnetværk og på det globale sø- og luftfragtnetværk.

Familievirksomhedens innovative kultur og iværksætterånd udmønter sig lokalt i implementering af ny teknologi, der kan lette medarbejdernes arbejdsdag.

”Det, at vi er en familieejet virksomhed, giver roen og friheden til at lægge langsigtede strategier,” udtaler Peter Hut, Country Manager for DACHSER Denmark. ”Selvom de globale markeder har været ustabile i de seneste år, følger vi vores langsigtede strategi og investerer i fremtiden. Vi har åbnet en ny filial i Aalborg, og vi har investeret i 470 optiske scanningsenheder og 26 kilometer kabler på terminalen i Hvidovre for at automatisere manuelle processer og spare vigtig arbejdstid for både medarbejdere og chauffører.”

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic