Tilbage
climate

Et samarbejde der stortrives på digitale platforme

Den danske modetøjskoncern DK Company har succes med at udvikle deres salg af 25 tøjbrands på online platforme. Hemmeligheden er blandt andet at have styr på processerne, så værdikæden er effektiv, men alt afhænger i sidste ende af en skarp levering.

Med en online omsætning, der vokser med et trecifret millionbeløb om året, er der god grund til at tale om succes i DK Company, Ikast og København. Foto: Astrid Dalum.
Med en online omsætning, der vokser med et trecifret millionbeløb om året, er der god grund til at tale om succes i DK Company, Ikast og København. Foto: Astrid Dalum.

Holdningen til e-commerce platforme som Amazon, Zalando og Boozt deler vandene. Nogle ser dem som en trussel, andre som et potentiale. Flere eksperter fremhæver, at du næsten ikke kan få et bedre vindue til verdens mange forbrugere end en moderne digital platform: De kan skalere dit salg enormt, fordi de er i kontakt med flere brugere, end de fleste virksomheder ville kunne nå ud til på egen hånd.

”På platformene er der en volumen, der ikke findes andre steder. Vi har ikke enkelte kunder, der når i nærheden af at være på størrelse med online platformene,” siger medejer og CEO i DK Company, Ikast og København, Jens Obel Jørgensen.

Han har været med til at dreje virksomheden over mod online platforme som pendant til wholesale – salg til butikker. Da Zalando blev lanceret i 2008, tog det kun to år for DK Company at satse på denne og andre platforme som en accepteret del af forretningen og en vej ud til et bredere publikum. Selvom ikke alle platforme har vist sig levedygtige, ser satsningen ud til at have givet pote:

I perioden 2019 til 2022 steg den samlede omsætning fra 3.388 mio. kr. til 4.646 mio. kr. – en stigning på 37 pct. Målet er at ramme de fem mia. kr. i 2024.

Små vinduer kræver skarpe processer

DK Companys rejse mod mere online omsætning startede som et nysgerrigt samarbejde, men sker i dag på baggrund af et strategisk fokus på at samarbejde med platforme. Ikast-foretagendet sælger i dag på 14 forskellige platforme inden for mode og tekstil.

Det store publikum har dog en pris, og platformene stiller en række krav til blandt andet ESG-rapportering, markedsføringsmateriale og til, at man lever op til stramme leveringsbetingelser.

”Alle platforme har en række krav til leverandørerne og bødesystemer, hvis du ikke lever op til leveringstider, så dine processer skal være helt skarpe hele vejen gennem værdikæden,” siger Susanne Mikkelsen, der er Key Account Director, Ikast og København, i DK Company.

”Hvis ikke vi har styr på last mile, er der et kæmpe arbejde i hele værdikæden, der går tabt,” siger Susanne Mikkelsen, Key Account Director, DK Company

For fire år siden førte det til en udskiftning af logistikpartner. Ind kom DACHSER, der som en foretrukken logistikleverandør til Amazon og andre platforme havde stor erfaring med disse. DACHSER kendte platformenes specifikke krav og processer og vidste, hvordan man udnyttede blandt andet it-integration og transitterminaler for at undgå øgede omkostninger og tabt indtjening på grund af fejl i leveringsprocessen eller manglende overholdelse af leverings-slottider.

Men selv med en erfaren logistikleverandør tager det tid at fintune samarbejdet. Susanne Mikkelsen peger på, at nærhed til processen med kontinuerlig tilpasning mellem dem selv og platformenes krav er nøglen til succes. Derfor har DK Company haft trepartsmøder med platformene og logistikpartner DACHSER for at optimere processerne.

”Det er en fordel, at vi søger dialogen og søger nærvær med vores partnere. Hvis vi skal blive ved med at tage skridt i den rigtige retning og skærpe processerne, skal vi lære af dem. De store krav til rapportering og deling af data kræver strømlinede processer og struktur, som udvikler og dygtiggør os,” siger hun.

Susanne Mikkelsen, Key Account Director, og CEO Jens Obel Jørgensen i den indre shopping-gade på hovedkontoret for DK Company Ikast. Foto: Astrid Dalum.
Susanne Mikkelsen, Key Account Director, og CEO Jens Obel Jørgensen i den indre shopping-gade på hovedkontoret for DK Company Ikast. Foto: Astrid Dalum.

Meget kan tabes på last mile

Adgangen til de mange digitale shoppere, der gladelig swiper og går til kassen fra deres smartphone, står i stærk kontrast til de fysiske realiteter, der er en forudsætning for ethvert online salg. Forud ligger en lang og kompleks, fysisk værdikæde, som skal forløses inden for kort tid. Forud for leveringen af en ny kollektion til platformene er der foretaget analyser af tidligere kollektioners performance i markedet, udviklet nye kollektioner, som er timet med levering fra fabrikker i Asien og Europa til lageret i Ikast. Herefter pakkes de på lageret og sendes ud af døren til levering til platformenes lagre.

Det er en proces, hvor få dage kan gøre forskellen på, om varerne får en god eller dårlig performance i virksomhedens forskellige markeder, både i forhold til e-commerce og handel i fysiske butikker. Hvis noget går galt på den sidste etape, er det mange måneders spildt arbejde.

Det er kort sagt her, hvor de sidste fire års strategiarbejde i DK Company har vist sit værd. Og for at kunne følge processerne helt til dørs har det krævet en logistikpartner som DACHSER, der kan ramme et ankomstvindue på en halv time efter at have kørt en kollektion tværs gennem Europa.

Susanne Mikkelsen understreger, at det uden skarpe processer i hele værdikæden er umuligt at bevare overskuddet og fleksibiliteten helt frem til leveringsvinduet mange kilometer væk:

”Der er mange vellykkede processer, der er gået forud, når vi leverer til Zalandos lagre i Tyskland og Polen. Hvis ikke vi har styr på last mile, er der et kæmpe arbejde i hele værdikæden, der går tabt,” siger hun.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic