Et nordisk netværk af eksperter
De sidste 10 år har DACHSER uddannet medarbejdere til at blive operative eksperter. Målet er, at de skal kunne støtte deres egne afdelinger med et væld af viden, som kan sprede sig som ringe i vandet til resten af netværket. Men hvad kræver det at blive operativ ekspert?
Du kender sikkert én, der altid har svaret på dine spørgsmål – sådan en type, der kan agere både brugsvejledning og opslagsværk. Hos DACHSER kalder vi sådan en person for en DENO (DACHSER Expert Network Operations) eller DENAS (DACHSER Expert Network Air & Sea). Som DENO og DENAS er man en del af et netværk af eksperter, der opererer uden landegrænser og som bidrager med deres specialviden til virksomhedens transportstyringssystem. Formålet er at imødekomme de stigende krav til blandt andet digitalisering og grøn omstilling, som logistikbranchen står over for. Men hvordan sørger man for at holde fingeren på pulsen og følge med morgendagens efterspørgsel?
Vi har talt med nogle af DACHSERs nordiske systemeksperter, blandt andre DENO Christian Hygum fra Kolding:
”På samme måde som forandring er blevet et vilkår, så er volatilitet og disruption ved at blive det. Samtidig er kundernes forventninger blevet forandret, og det stiller krav til os som logistikudbyder. Det er min opgave som DENO at forstå de forandringer og sikre, at vores netværk er gearet til at imødekomme disse, så kvaliteten i det daglige arbejde kan opretholdes”, siger Christian.
En omskiftelig hverdag
Hensigten er, at der er en DENO tilknyttet hver af de nordiske filialer, men at de arbejder på tværs af organisationen. I Sverige finder vi blandt andre Nelly Karlsson, som har arbejdet for DACHSER i Stockholm i godt 10 år, først som elev, så Team Leader for kundeserviceafdelingen. I december 2021 blev hun udlært som DENO sammen med sin kollega fra Malmø, Alexander Fallahi, der til daglig arbejder med eksport. De har begge en naturlig nysgerrighed og trives som DENO med en varierende hverdag, hvor mulighederne for at stille spørgsmålstegn ved eksisterende standarder er mange:
"I denne omskiftelige branche bringer hver dag en ny situation med sig, og det er det, der gør det spændende,” fortæller Thomas Bech, DENAS for DACHSER Denmark.
”Du står selv for at tilegne dig ny viden eller opsøge de personer, der kan undervise dig. Jeg lærer ved konstant at spørge og tænke over; hvad sker der, hvis jeg trykker på den knap, eller hvorfor sker det sådan i denne proces,” fortæller Alexander, og Nelly supplerer: ”Vores arbejdsdage kan se meget forskellige ud. Nogle dage har medarbejderne mange spørgsmål, og så er fokus på at støtte dem, og andre dage kan vi fokusere på at forbedre datakvaliteten eller deltage i onboarding for nye medarbejdere.”
Innovatør, systemekspert og diplomat
I en anden del af vores nordiske netværk af eksperter finder vi DENAS – DACHSER Expert Network Air & Sea – Thomas Bech. Han arbejder hos DACHSER Air & Sea Logistics Denmark i Hvidovre, hvor han er både innovatør og diplomat. Hver dag er han med til at gøre en virksomhed med over 30.000 medarbejdere en smule mindre som en brik i et netværk af eksperter inden for sø- og luftfragt, der sikrer et konsekvent højt kvalitetsniveau i alle Air & Sea Logistics-filialer.
”Hvis vi får en god idé her i Skandinavien inden for de systemmæssige og prismæssige rammer, og vi oplever, at den virker, så deler jeg det med mine kollegaer over hele verden, som er en del af dette netværk af specialister. For mig er det en lokal rolle at være DENAS, men det er meget mere en regional og global rolle som en del af et globalt team. I denne omskiftelige branche bringer hver dag en ny situation med sig, og det er det, der gør det spændende,” fastslår Thomas Bech.
I skrivende øjeblik er der 80 DENO'er og 33 DENAS'er ansat hos DACHSER, men vi sætter hele tiden nye eksperter på verdenskortet i et netværk, som sætter vidensdeling, uddannelse og innovation i højsædet.