Et netværk af viden

Forandring er i dag ikke længere en afvigelse fra det normale, men i stedet et vilkår man er underlagt. Noget logistikbranchen i særdeleshed mærker til – øget krav om digitalisering, en verdensomspændende pandemi, brexit, en grøn omstilling, alt sammen vilkår, der stiller større og større krav til den som udbyder logistiktjenesterne. Så hvordan sørger man for at holde fingeren på pulsen og følge med morgendagens efterspørgsel? Det ved Christian Hygum – han er nemlig nyuddannet DACHSER Expert Network Operations (DENO).

Christian Hygum begyndte sin rejse hos DACHSER Denmark i 2007 på kontoret i Kolding.

At have en omskiftelig hverdag, er noget Christian Hygum er vant til. Sammen med 82 andre eksperter sørger han hver dag for at optimere og effektivisere DACHSERs processer inden for vejtransport, så de følger med morgendagens udvikling. 

Christian begyndte sin rejse hos DACHSER Denmark i 2007 på kontoret i Kolding. Hele hans karriere har været præget af træning og udvikling, hvilket har ført ham til stillinger som Team Leader for både Short Distance og Outbound. "Jeg har erfaring med at lede flere teams, hvilket er en styrke for mig i min nye rolle," fortæller Christian. Siden december 2021 har han været DENO – en rolle, som man bliver nomineret til, og som kræver selvdisciplin og mod på selv at opbygge sin viden gennem nysgerrighed og selvstændig læring.

”På samme måde som forandring er blevet et vilkår, så er volatilitet og disruption ved at blive det samme. Samtidig er kundernes forventninger blevet forandret, og det stiller krav til os som logistikudbyder. Det er min opgave som DENO, at forstå de forandringer og sikre at vores netværk er gearet til at imødekomme disse, så kvaliteten i det daglige arbejde kan opretholdes”, siger Christian.


Tanken bag DENO-netværket er at skabe et netværk af eksperter, der opererer uden landegrænser og hvor alle bidrager med deres specialviden til virksomhedens transportstyringssystem, Domino. Det er nemlig gennem Domino – et intelligent netværksforbundet IT-system, at Christian Hygum og de andre DENO’er dagligt styrer og optimerer virksomhedens logistikprocesser ned til mindste detalje, så de hele tiden kan følge med morgendagens efterspørgsel. Ligeledes er det også dem, der er ansvarlige for at sikre, at de rette kompetencer er til rådighed i hver filial rundt om i Europa.

"Vores arbejdsdage kan være meget forskellige. Nogle dage kigger vi på tal og på vores kvalitetsrapporter, og kan ud fra dem spotte, hvis der er et problem med en proces et sted i netværket, som vil have indflydelse på vores leveringer. Andre dage kan vi koncentrere os om at forbedre datakvaliteten eller afholde kurser for kollegaer for at optimere og effektivisere kvaliteten og viden blandt vores filialer rundt om i Europa," fortsætter Christian.

Altid fingeren på pulsen

Uddannelsen til DENO er ikke et traditionelt forløb, hvor man sidder på skolebænken og deltager i forelæsninger eller undervisning. Hvis man ønsker at arbejde som DENO, skal man have selvdisciplin og være klar på også selv at opbygge sin viden. Endvidere skal man bestå en test, hvor den brede viden skal bevises. "Det handler om selv at finde informationen – eller de mennesker, der kan lære dig det. Jeg lærer ved konstant at stille spørgsmålstegn ved og overveje, hvad der sker, hvis jeg trykker på denne knap, eller hvorfor denne proces gør det her," forklarer Christian. Hvert andet år efter den første test skal man bevise sin viden igen for at fastholde titlen som DENO.

"Jeg ser det som en unik mulighed for min personlige udvikling, og det er fantastisk at DACHSER som virksomhed bruger så meget tid og ressourcer på at uddanne eksperter som os. Men i sidste ende er det et spørgsmål om at optimere, udvikle virksomheden og netværket, så vi er klar på morgendagens forandringer, som primært er til fordel for vores kunder, da formålet med vores ekspertise er at opretholde en høj standard i vores tjenester, pålidelighed i netværket uden at gå på kompromis med kvaliteten," slutter Christian.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic