Tilbage
climate

Den digitale tvilling – øger gennemsigtigheden ved håndtering af stykgods

Algoritmer baseret på kunstig intelligens kan nu identificere, lokalisere og måle alle pakker i transitterminalen – helt automatisk. Vi gennemfører lige nu tests i to filialer for at effektivisere processerne og få godset af sted hurtigere ved at eliminere behovet for manuel scanning og mærkning af pakker.

Den digitale tvilling.

I samarbejde med Fraunhofer IML har DACHSER udviklet en nyskabelse inden for stykgodslogistik og implementeret den praksis. I det, der er kendt som @ILO-terminalen, oprettes der et komplet digitalt billede af alt gods og aktive processer i transitterminalen – en "digital tvilling” – fuldautomatisk og i realtid. Den digitale tvilling får indgående og udgående processer til at gå hurtigere og leverer løbende opdaterede oplysninger om, hvor hver pakke befinder sig, hvilket ikke kun gavner logistikoperatører og chauffører, men også medarbejdere, der arbejder med planlægning og kundeservice.

Den teknologiske nyskabelse viser allerede sit værd under virkelige driftsforhold hos DACHSERs transitterminaler i Unterschleißheim nær München og Öhringen uden for Heilbronn, begge i Tyskland. @ILO står for "Advanced Indoor Localization and Operations" og er et forskningsprojekt under DACHSER Enterprise Lab, som logistikudbyderen driver sammen med Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML. Kernen i projektet er @ILO-softwaren, som de to parter har udviklet i fællesskab. Særlige algoritmer baseret på kunstig intelligens fortolker de data, som de optiske scanningsenheder registrerer hvert sekund, og bruger dem til automatisk og øjeblikkeligt at identificere og lokalisere alle pakker. I fremtiden vil de også måle pakkerne. Dette skaber et komplet og altid opdateret billede af terminalen og dens processer – en såkaldt digital tvilling. I fremtiden forventes systemet at levere realtidsdata om hver enkelt stykke pallegods i DACHSERs europæiske transportnetværk.

"En konsekvent digitalisering af vores kerneprocesser vil gøre det muligt for os at forbedre vores service yderligere," forklarer DACHSERs CEO, Burkhard Eling. "Vi fokuserer ikke udelukkende på avancerede teknologier for at nå dette mål – vi ønsker også at føre vores medarbejdere ind i den digitale verden ligesom i @ILO-terminalen. Denne nyskabelse medfører klare fordele i det daglige arbejde i transitterminalen og har dermed potentialet til at blive en milepæl på vejen mod mere effektive og bæredygtige logistiske operationer."

"Med @ILO-terminalen opnår vi et nyt niveau af synlighed i forsyningskæden," tilføjer Stefan Hohm, CDO og medlem af DACHSERs Executive Board. "I over fire år har vi samarbejdet med Fraunhofer IML på projektet – den digitale tvilling. Takket være solid viden, masser af idéer og frem for alt en god portion engagement har teamene, som består af både forskere og eksperter, der arbejder i marken, også gjort tingenes internet og visionen om Logistics 4.0 til virkelighed inden for stykgodslogistik."

Fuldautomatisk identifikation og nøjagtig sporing med meters nøjagtighed

I @ILO-terminalen identificeres pakker automatisk, når de ankommer og afsendes, samt så længe de er i terminalen, ligesom de registreres i transportstyringssystemet. Dette gør, at medarbejderne slipper for yderligere mærkning af godset og at skulle scanne stregkoderne manuelt. Todimensionelle datamatrixkoder på hver pakke fungerer som identifikatorer, og sammen med flere hundrede optiske scanningsenheder, der er monteret under loftet i hallen og overvåger hele gulvet, udgør de det teknologiske grundlag for systemet.

Systemet gør det også muligt at spore alle paller i transitterminalerne, som ofte kan være på størrelse med en fodboldbane, ned til meters nøjagtighed og i realtid. Sendingernes positioner og placeringen af transportører kan visualiseres i realtid og vises på websteder, i apps eller på mobilskærme sammen med instruktioner om intern transport, hvilket i betydelig grad forbedrer gennemsigtigheden på lageret og får søgning og lastning til at gå hurtigere.

Den automatiske "parring" af transportørerne og pakkerne er noget nyt. @ILO-systemet registrerer automatisk, når en palle overføres til en transportør, og sender information om hver pakke til medarbejderskærme i realtid. Dette er endnu en funktion, der reducerer ekspeditionstiderne og kan forvandle processerne i transitterminalen.

Konstant opmåling af pakker

Et andet teknologisk højdepunkt i @ILO-terminalen i form af fuldautomatisk og konstant opmåling af alle pakker er i støbeskeen. Systemet har allerede vist sig i stand til at identificere pakkernes mål med stor nøjagtighed under pilotforsøg. Når systemet er helt klar til brug i praksis, kan dataene om størrelsen af hver pakke sendes til intelligente algoritmer, som for eksempel kan hjælpe chauffører og medarbejdere i transitterminalen med lastning og ruteplanlægning og bidrage yderligere til at øge kapacitetsudnyttelsen af veksellad og trailere. Det vil medføre en reduktion i antallet af transportkilometer og dermed også nedbringe emissionerne.

"De indledende tests har allerede tydeligt vist de praktiske fordele ved @ILO-terminalen," påpeger Alexander Tonn, COO Road Logistics hos DACHSER. "Systemet sparer værdifuld tid for vores medarbejdere, og det giver dem mulighed for at tilrettelægge processerne i terminalen endnu mere effektivt. Det gør det også betydelig mindre stressende for chaufførerne at losse og læsse. Alt dette har potentialet til at forbedre stykgodslogistikken med innovation på næste niveau."

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic