DACHSER Denmark tager ny ellastbil i brug
I et tiltag for at nedbringe sin CO2-udledning lokalt i centrum af København er DACHSER Denmark nu klar til at tage virksomhedens første fuldt eldrevne lastbil i brug og lancere projektet DACHSER Emission-Free Delivery til Hovedstaden.
Med leveringen af DACHSER Denmarks første eldrevne lastbil til vejtransportfilialen i Hvidovre kan logistikleverandøren påbegynde emissionsfrie leveringer til centrum af København. Efter at have etableret en kraftig ladestander på 120 kW, som kan lade en lastbils batteri til 80 procent på kun 45 minutter, på matriklen på Avedøre Holme kan en FUSO eCanter nu begynde at forsyne kunder i København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen med varer.
For os er dette et stort skridt i den rigtige retning i forhold til den omstilling til grønnere energi og mere bæredygtige brændstoffer, der lige nu foregår i mange brancher.
Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre”Vi er meget glade for endelig at kunne tage vores første eldrevne lastbil i Danmark i brug,” siger Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”Vi har haft stort fokus på, at lastbilen skulle være gearet til at køre i de her udvalgte områder. For os er dette et stort skridt i den rigtige retning i forhold til den omstilling til grønnere energi og mere bæredygtige brændstoffer, der lige nu foregår i mange brancher.”
Den eldrevne lastbil er næsten lydløs og er derfor særligt indrettet til at tage højde for de mange cyklister, der færdes i København. Den er blandt andet udstyret med cyklistkamera og -sensorer, der fjerner blinde vinkler og giver chaufføren et 360 graders udsyn rundt om bilen, og en blitz, så de bløde trafikanter kan se den, når den for eksempel bakker ud fra en sidevej.
Miljøvenlige transportløsninger i storbyen
Den nye elbil er en investering fra logistikleverandørens side. Afhængig af vejrforhold, topografi og den enkelte chaufførs kørestil kan FUSOen køre mellem 100 og 120 kilometer på en enkelt opladning. Næste skridt er leveringen af en fuldt elektrisk Volvo FL Electric i løbet af 2023.
Vi har udvalgt de helt rigtige chauffører til vores første eldrevne lastbiler – de er sande specialister i at køre i indre by.
Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre”Vi har udvalgt de helt rigtige chauffører til vores første eldrevne lastbiler – begge er de sande specialister i at køre i indre by,” fortæller Peter Hut. ”Alle chauffører gennemgår i dag diverse køretekniske kurser, så de hurtigt kan omstille sig til forskellige lastbiler og typer af brændstof, og derudover lærer de, hvordan de generelt kan køre mere miljørigtigt, også i en konventionel dieselbil. Det er den slags erfaringer, vi trækker på i hele vores portefølje af mere miljøvenlige transportløsninger.”
De to nye eldrevne lastbiler er et vigtigt skridt i den rigtige retning for DACHSER Denmark. Blandt andet er kontor- og terminalbygningerne på Avedøre Holme i Hvidovre allerede gået over til 100 procent bæredygtigt produceret elektricitet. Derudover arbejder man med elektriske palleløftere med litium-ionbatterier og en konstant optimering af transporterne ved hjælp af en ruteoptimeringsalgoritme i logistikleverandørens transportstyringssystem og for eksempel ved hjælp af modulvogntog på ruterne til Sverige med henblik på at mindske virksomhedens CO2-udledning.
Konceptet for bæredygtig logistik i storbyer, DACHSER Emission-Free Delivery, er en del af logistikleverandørens langsigtede klimabeskyttelsesstrategi. Udover København er der allerede implementeret emissionsfri levering af pakker og stykgodsforsendelser i 11 andre europæiske storbyer: Berlin, Freiburg, Stuttgart, München, Dortmund, Oslo, Prag, Strasbourg, Paris, Madrid og Porto. Derudover er der planer om at lancere projektet i flere byer.