Afgiftsændringer i forbindelse med søfragt

Den 1. januar 2025 træder EU’s seneste forordning om miljøstandarder for søtransport i kraft. Her får du et overblik over betydningen af Fuel EU Maritime Regulation og de kommende ændringer i EU’s emissionshandelssystem (ETS).

  • EU's emissionshandelssystem (EU ETS)

Siden begyndelsen af 2024 er EU ETS blevet udvidet til at omfatte skibsfart, så rederier, der opererer i EU/EØS-havne, skal købe emissionskvoter for deres drivhusgasemissioner. Dette vil blive udvidet yderligere i 2025.

ETS-gebyrerne justeres månedligt baseret på den gennemsnitlige spotpris for kvoter i EU. I 2024 skal rederier købe forureningskvoter, der dækker 40 procent af deres emissioner. I 2025 vil tallet stige til 70 procent, og fra 2026 vil alle emissioner være underlagt en afgift. Rederierne forbereder sig i øjeblikket på de nye regler og har allerede meddelt, at de i nogle tilfælde vil sende omkostningerne videre til industrien.

  • Fuel EU Maritime Regulation

EU's forordning om anvendelsen af vedvarende og kulstoffattige brændstoffer i søtransport vil blive indført fra 2025 som en del af EU's ”Fit for 55”-initiativ, der sigter mod at reducere drivhusgasemissionerne med mindst 55 procent inden 2030. Forordningen kræver en reduktion af drivhusgasintensiteten for brændstof, der anvendes af skibe, der anløber EU-havne, med 2 % sammenlignet med 2020-niveauet. For at opfylde kravene skal rederier, der opererer inden for EU-farvande, bruge renere brændstofalternativer og justere deres operationelle strategier for at opfylde reduktionen i drivhusgasintensiteten.

Disse ændringer forventes at resultere i øgede omkostninger, men rederier har endnu ikke givet endelig bekræftelse. Gebyrerne kan justeres baseret på de ovennævnte årsager.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du som altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson fra DACHSER.
DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic