Ægte speditør: 45 år i transportbranchen

Det var året, hvor Tilbage til fremtiden blev en blockbuster, da Ina Thuesen startede hos DACHSER for intet mindre end 39 år siden. Dengang så transportbranchen anderledes ud: det var skrivemaskinens højborg og papirbunkerne på kontoret var flere og højere end i dag.

Ina Thuesen arbejder i toldafdelingen hos DACHSERs filial i Kolding.
Ina Thuesen arbejder i toldafdelingen hos DACHSERs filial i Kolding.

I sine mange år hos DACHSER har speditør Ina Thuesen arbejdet i mange forskellige afdelinger. Hendes vej ind i transportbranchen startede som elev i Haderslev, og siden april 1985 har hun arbejdet hos DACHSERs vejtransportfilial i Kolding.

”Mange ting har ændret sig siden dengang,” fortæller Ina, der kaster et blik på sit godt 45 år lange arbejdsliv i transportbranchen. ”Da jeg startede, brugte vi skrivemaskine. I dag foregår alt på computer.”

Over årene har Ina opbygget en solid ekspertise inden for spedition og vejtransport – eksport, import, charter, service og told: der er næsten ingen aspekter af speditionsfaget, der er ukendt territorium.

Udvikling mod højere krav

De sidste otte år har hun tilbragt i toldafdelingen, men yndlingsjobbet var ifølge Ina uden tvivl i charterafdelingen – det vil sige der, hvor man finder de traditionelle speditionsopgaver og en god portion købmandskab.

”Man skal ikke være bange for at lære af sine kollegaer. Spørg, hvis du er i tvivl, og har kollegaerne ikke tid lige nu, har de måske tid om en halv time. Og så husk at lytte.”

”Der sker ikke noget ved at rykke lidt rundt – så lærer man alle afdelingers processer at kende,” understreger Ina. I løbet af sin karriere i transportbranchen har hun oplevet branchens udvikling på første hånd. ”Jeg oplever, at vores kunders krav er blevet højere, måske på grund af udviklingen i B2C-transporter. Mange forventer, at hvis vi har godset klokken 16, så bliver det leveret dagen efter.” fortæller hun.

De seneste år i toldafdelingen har afsløret de typiske fejl, der kan opstå, og som kan forsinke transportprocessen: ”Vi skal altid bruge en faktura fra kunden for at kunne sende godset af sted uden for EU, og det er vigtigt, at den også indeholder en HS-kode og vægt for eksempel.”

Når varer skal sendes ud af EU, er det vigtigt at inkludere en faktura, godsets vægt og en HS-kode.
Når varer skal sendes ud af EU, er det vigtigt at inkludere en faktura, godsets vægt og en HS-kode.

Det vigtigste i arbejdslivet

Ifølge den garvede speditør har de mange rolleskift og muligheden for at lære noget nyt bidraget til at gøre arbejdet spændende efter 39 år i samme virksomhed. Men det er især nysgerrige og empatiske kollegaer, der gør forskellen.

”Det er en vigtig del af arbejdslivet, at vi har en god arbejdsplads,” fastslår hun. ”Man skal ikke være bange for at lære af sine kollegaer. Spørg, hvis du er i tvivl, og har kollegaerne ikke tid lige nu, har de måske tid om en halv time. Og så husk at lytte.”

Inas otium nærmer sig med hastige skridt. Til årsskiftet skifter hun arbejdslivet ud med en helt anderledes tilværelse, der blandt andet skal tilbringes med at løbe og cykle i Haderslevs fine natur, svømme og rejse. Spørger man hende, hvad fremtiden bringer, er svaret lavpraktisk: ”Man kan jo ikke vide, hvad fremtiden bringer. Det eneste, jeg håber, er at vi er sunde og raske til at nyde den.”

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic